Zabezpieczenia transportów kolejowych

Towarowe transporty kolejowe są szczególnie narażone na kradzieże. Wynika to z kilku okoliczności. Po pierwsze przemieszczają się one często przez tereny niezaludnione, z dala od sieci drogowej i zabudowań. Po drugie, zdecydowane pierwszeństwo w ruchu mają pociągi osobowe, zmuszając tabor towarowy do częstych postojów pod semaforem. Po trzecie, choćby na Śląsku,  w związku z ryzykiem zawalenia się budynków, składy te poruszają się bardzo wolno, umożliwiając szajkom złodziei operowanie także wtedy, gdy skład wolno się przemieszcza. Jednym z produktów szczególnie narażonych na próby kradzieży są paliwa. Szkodliwość ingerencji w integralność ładunku w tranzycie nie ogranicza się do wartości skradzionego paliwa. Rozplombowana cysterna musi bowiem wrócić do stacji załadunku na ponowną kontrolę jakości i doładunek, przed podjęciem kolejnej próby dostawy do klienta. Koszty całej operacji są bardzo wysokie.

W maju, największy polski producent paliw zaprosił nas na spotkanie na terenie rafinerii, w celu zapoznania się z konstrukcją wlewów i zaworów w cysternie kolejowej. Celem współpracy jest opracowanie koncepcji zabezpieczenia, które alterowałoby ingerencję w zawór w czasie rzeczywistym. Zespół R&D LIMUR, przy współpracy naszego partnera, firmy ProtectiveSeal Solutions, aktualnie pracuje nad projektem urządzenia wykorzystującego protokół komunikacji LoRa WAN. Protokół ten umożliwia bezstratną komunikację na długich dystansach, przy bardzo niskiej konsumpcji zasilania. O efektach naszych prac będziemy raportować w kolejnych wpisach!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.